donderdag 20 december 2012

Huizen bij Nacht

Sinds enige tijd werk ik aan een project om huizen bij avond/nacht te fotograferen. Daarbij richtte ik me in eerste instantie op Wijk aan Zee en nu ook op mijn eigen buurt, Bosch en Vaart Kwartier in Haarlem.

Woonhuizen krijgen een heel andere sfeer als je ze in het donker fotografeert. Een heg die het zicht ontneemt op de woonkamer, een eenzaam verlicht zolderraam, een enkele verhuurde kamer in een verder verlaten hotel – het roept een sfeer op van ingetogenheid en intimiteit, teruggetrokkenheid en geheimzinnigheid. Daarom zie ik er ook op toe dat er geen mensen te zien zijn. Het beeld prikkelt zo de nieuwsgierigheid, maar geeft de kijker ook een ongemakkelijk gevoel: als iemand die elk moment aangesproken zou kunnen worden op voyeurisme. En, zou er zich daarbinnen misschien iets afspelen dat het daglicht niet kan verdragen?

Het een en ander wordt geaccentueerd door de kleuren van de nacht. Het gele glas-in-lood kleurt extra warm, de wolkenlucht erboven neigt naar oranje, het plaveisel glimt blauw onder de straatlantaarn. Compositie en kleurbewerking voeden die gevoelens en associaties. Een heerlijk onderwerp – ik kan bijna niet wachten op het extra accent dat de komende sneeuw nog toevoegt.

Bij deze alvast fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling gewenst!

Geen opmerkingen: