zaterdag 1 december 2012

Den Haag

Met de fotoclub gingen we een weekend terug een dag fotograferen in Den Haag. De bedoeling was: straatfotografie. Nu is dat niet echt mijn onderwerp, maar je weet natuurlijk nooit wat er allemaal zo’n dag voor de lens komt (behalve de onvermijdelijke Sinterklaas), en bovendien is het altijd gezellig om met de club op stap te gaan, dus ging ik mee.

En inderdaad, we troffen Sinterklaas, en met de straatfotografie wilde het bij mij niet lukken. Of het nu een gebrek aan fascinatie is voor tafereeltjes op straat of mijn schroom om erop af te stappen is moeilijk te zeggen – en waarschijnlijk is het een combinatie.

Desalniettemin was het een zeer geslaagde dag. Enerzijds omdat het inderdaad weer uitermate gezellig was, maar ook omdat we onderweg een galerie binnen wipten waar ik schilderijen ontdekte die net waren opgehangen voor de opening de volgende dag, schilderijen van Esther Nienhuis die gemaakt zijn naar foto’s genomen vanachter beregende autoruiten – toevallig waar ik ook mee bezig ben. Maar afgezien daarvan: na deze foto (die je eigenlijk op barietpapier moet zien), genomen nadat we bij het begin van de dag net uit de parkeergarage gekropen waren, kon het eigenlijk al niet meer stuk.


Boven hing er een schitterende mist rond de top van de futuristische Hoftoren die het licht van de opkomende zon verstrooide. En eronder heerste nog een serene rust, met een lichtval die aan oude foto’s van Kertész doet denken.

2 opmerkingen:

Adriaan zei

Deze is erg mooi. Die zou je moeten insturen of te koop moeten aanbieden!

Gerphil Kerkhof zei

Bedankt! Ik heb hem inderdaad ingestuurd voor de Nikon Photo Contest 2012-2013.