vrijdag 3 augustus 2012

Return of the citiZen

Afgelopen weekend keerde ik terug naar hartje Amsterdam en naar mijn missie 'schiet nog eens wat citiZen'. Daarmee bedoel ik een bepaalde vorm van stadsfotografie, geïnspireerd door Saul Leiter, waarbij stadsbeelden op een intuïtieve, abstraherende en esthetische wijze worden vastgelegd, waarbij vervreemding, reflecties en diepte in meerdere vlakken bepalende stijlelementen zijn. Zie bijvoorbeeld mijn eerdere series citiZen en symphoNY op mijn website. En nu dan voor het eerst ook in de zomer - natuurlijk weer heel ander licht en meer kleur! Ik moest er duidelijk weer inkomen. Toch nog wat leuks geschoten, zoals deze man, twee keer ingekaderd in verschillende vlakken en omringd door medeburgers.


Na zo meer dan drie uur rondgeslopen te hebben was het tijd voor een bakkie met Hester - accomplice in crime - in Café De Waag waar begin dit jaar ons citiZen-avontuur begon, en daarna naar EYE, het nieuwe filmmuseum. Prachtig gebouw, dat zich leent voor een aardige vermenging van Leiteriaanse en ouderwetse architectuurfotografie. Wat te denken dan van dit doorkijkje?


Binnen een kleurrijk bijna Mondriaans kader twee mensen, converserend aan de waterkant - met de ogen toegeknepen gereduceerd tot twee (levende) punten waar dankzij de scherpte het oog meteen opvalt. In beide gevallen werden kleuren aangezet en korrel toegevoegd met een toefje CEP3 Film Effects Fuji Superia 200.

Geen opmerkingen: