maandag 23 mei 2016

Beeldspraak

Sinds november vorig jaar voorzie ik de homepage van mijn website www.geja-vu.nl maandelijks van een nieuwe Plaat van de Maand, voorzien van een miniem verhaaltje.En daarnaast schrijf ik met enige (on)regelmaat deze blog. Dat gaat in juni veranderen: achter de Plaat van de Maand schrijf ik vanaf dan iedere maand een uitgebreider artikel in de nieuwe rubriek Beeldspraak (eventueel gecombineerd met de publicatie van een nieuw album/galerie - waarvoor geïnteresseerden een email notificatie krijgen) - en dit artikel verschijnt dan ook in dit blog.

Het idee achter Beeldpraat is, om iets te vertellen over hoe de foto genomen is en wat hij mij deed bij het maken, mijn gedachten bij waarom ik juist deze uitgekozen heb, en vooral: wat hij voor mij betekent, mij zegt als betekenis-drager. Want elke plaat die 'met het hart' genomen is (en dat kan ook in een flits zijn) draagt een betekenis. Het is een boodschap vanuit mijn diepste zelf, dat mij iets wil zeggen - en via mij misschien ook aan de kijker/bezoeker. Via de website kan de laatste - jij - niet reageren, via mijn blog wel.
   

Als teaser - en ter vereeuwiging - nog maar even bovenstaande Plaat van de Maand Mei: een doorkijkje bij Kokerei Hansa - toch het Ankor Wat van de zware Duitse industrie. De foto toont het fysieke einde van de installatie, tegelijk het einde van een industrieel tijdperk verbeeldend. En tegelijk toont het een gevoel alsof (of beter: de innerlijke zekerheid dat) het proces, het oude leven waarin ik nog met één been sta, ook ten einde loopt - ten gunste van iets waarvan ik de merites nog niet kan overzien, maar waarvan al wel iets te merken in wat ik schrijf en hoe ik fotografeer. De foto biedt echter de exacte weergave van hoe ik mij voelde een half jaar geleden: het houdt op. Inmiddels weet ik heel goed wat er nu nog niet in deze foto zichtbaar, maar wel in mij voelbaar is. Of die buis nu uiteindelijk daadwerkelijk toch in het luchtledig gaat eindigen of reikt in een nieuw hemelrijk - dat is een kwestie van perspectief.

Kijk, zo'n perspectief - daar gaat Beeldspraak over. En dan natuurlijk ook met de technische details (Nikon D800, Nikon 16-35 mm f/4G ED VR II AF-S Nikkor - 35mm bij 1/100 sec. op f/11 - bewerkt met Adobe Lightroom).

Geen opmerkingen: