Het verhaal, losjes gebaseerd op een tamelijk absurde
sf-roman van Michel Faber, is namelijk niet echt waar het om gaat. De film
heeft als eigenlijk thema de vervreemdende kijk op de wereld vanuit het
perspectief van een buitenaards wezen, voor wie wij (mannen) slechts prooidier
zijn, maar dat, gekropen in de huid van een vrouw, zichzelf geleidelijk gaat
inleven in de wezens die zij besluipt (met als omslag het mededogen met de man met een mismaakt gezicht) en in haar eigen vrouw- en mens-zijn - wat uiteindelijk tot haar ondergang
leidt. Wij leren de wereld gaandeweg door haar ogen zien, identificeren ons
met haar en krijgen wij sympathie voor haar - een vervreemdende ervaring, die via prachtige ondersteunende beelden in een intense
spanning resulteert.
De wijze van verfilming maakt het vooral een fotografische film, waarin je van
(traag) bewegend beeld naar beeld wordt voortgestuwd, elk op zich met enorm veel suspense en suggestie.
Het is bijvoorbeeld trance-opwekkend en tegelijk verontrustend om, zo lijkt het, minutenlang naar een
beeld van indrukwekkend Schots landschap te kijken, om pas halverwege tot de ontdekking
te komen dat er een kleine menselijke figuur doorheen loopt. Wuivende
bomen in de stormwind, die heel langzaam zicht bieden op de hoofdpersoon die er vanachter
opdoemt. Maar ook beelden van de chaos van een door elkaar bewegend kooppubliek in
een winkel centrum worden tot een verwarrende en bedreigende ervaring, omdat je
echt even vanuit het referentiekader van een buitenstaander naar
die situatie kijkt. Zo wisselen scenes zich als puzzelstukjes af, soms verhalend, soms alleen schetsend en schilderend, elkaar schoksgewijs opvolgend als in een hypnotiserende cadans - afgewisseld ook door abstracte of
surrealistische beelden, bijvoorbeeld waar de hoofdpersoon in de huid en de kleren
van een vrouw kruipt, of van de plek waar slachtoffers hun laatste minuten
(uren?) tegemoet gaan. Beelden die meer suggereren dan ze daadwerkelijk laten
zien. Zo zit de film razend knap in elkaar - een lust voor het (betoverde)
oog.
Ik vond daarom de film bijzonder inspirerend, omdat het ook voor mij
als fotograaf steeds een uitdaging is om de kijker door andere ogen te laten
zien, in een andere huid, een andere emotie te laten kruipen. Te laten bevreemden en verwonderen. Daarom nog maar eens deze kat in Noorwegen,
die vanuit een laag standpunt, met groothoek en scheve horizon genomen, zo uit een Scandinavische thriller gekropen had kunnen zijn.
Kortom, een zeer
inspirerende film - een aanrader.
2 opmerkingen:
Dank voor de tip. Ik ben op zoek naar een film die ik met mijn buren kan gaan zien en dit lijkt me ook voor hun een mooie film.
"De kat die alles heeft gezien..." een titel van een andere film - die nog gemaakt moet worden...
"De kat die alles heeft gezien..." een titel van een andere film - die nog gemaakt moet worden...
De opwindvogelkronieken is inderdaad nog niet verfilmd. Misschien maar beter ook. Zou het boek waarschijnlijk tekort doen.
Een reactie posten